RC CARS TEAM

Nezávislý informační portál věnovaný RC modelům aut a modelářské tématice.

Modely 1:28 EP Onroad

První závod Mini-Z Racer Stolárna Cup 2009.

       V neděli dne 11.1.2009 proběhl první závod seriálu. Již od jedenácté hodiny se začali závodníci scházet do Stolárny a stavět dráhu.  Jak jsem již zmínil všíchni závodníci se tak mohou podílet na stavbě dráhy a ovlivnit její finální tvar. Účast na tomto prvním závodě byla rekordní, dostavilo se 28 závodníků, několik mechaniků a mnoho diváků.

V loňském roce zahájila skupina “dobrých lidí” ve Frýdku – Místku víkendové ježdění s modely MiniZ Racer v restauraci Stolárna. Obliba této činnosti byla značná a na pravidelných schůzkách se začali scházet RC modeláři se širokého okolí. Vzhledem k vzrůstající oblibě v loňském roce  proběhl první ročník seriálu MiniZ Racer Stolárna Cup 2008. Účast závodníků všech věkových kategorií byla opravdu velká. Seriál byl tvořen 6 samostatnými závody, které proběhly v době od počátku ledna do konce března. Původní myšlenka Stolárny bylo pouze vyplnit volný čas v zimním období. Nakonec však došlo, “vzhledem k velké oblibě” k realizaci pravidelných setkání každou neděli v době od listopadu do dubna a jen vytíženost orgánizátorů v letní sezóně zabránila celoročnímu provozu. Za zmínku stojí rovněž množství sponzorů a hodnotné věcné ceny pro závodniky. Byl zde snad poprvé  využit system” losování o věcné ceny”. Je krásné získat pohár za vítězství, ale i věcná cena potěší v případě, že vše nevyšlo dle našich představ.

Na podkladě loňských zkušeností byla letošní zimní sezóna na Stolárně zahájena již v listopadu. Pravidelné nedělní ježdění je vždy zahájeno stavbou dráhy Kyosho, kdy závodníci se podílí na stavbě a tedy i volbě tvaru dráhy. V letošním roce byly zakoupeny navíc dvě velké zatáčky a dvě šikané. Dráha se tak prodloužila a získala ladnější tvar. Před zahájením sezóny proběhla debata ohledně zvýšení počtu kategorií o kategorii OPEN 28, ale většina závodníků byla pro zachování jedné kategorie z důvodu, aby se neprodloužila doba trvání závodů a nevznikl tak nepřijemný marathón.

Pokud bych měl v krátkosti zmínit rozdily mezi oběma kategoriemi, tak v obou kategoriích se využívají modely v měřítku 1:28 s pohonem jen zadní nápravy. U kategorie OPEN 28 lze používat podvozky libovolných výrobců, které splňuji dané rozměry a jsou vybaveny pevnou karoserii. Naopak u kategorie MiniZ Standard se používají pouze modely Kyosho a to MiniZ MR 01, MR 02 a MR 015. Lze používat i modely MR 02 I series a modely s ovládáním 2,4G. U modelů je povoleno měnit karoserie a plastové díly za kovové. Povolená je výměna motoru za motory Iwaver Stock. Jinak není povolen zásah do elektroniky a použití mechových pneumatic. Filosovie úprav je taková, že co není dovoleno, je zakázáno. Podrobnější informace získáte na příslušných stránkách Stolárny.

Další ročník Mini-Z Racer Stolárna Cup 2009, který  je vypsán pro modely v měřítku 1:28 MiniZ standard proběhne opětovně v restauraci Stolárna ve Frýdku-Místku. Organizace závodů bude stejná, opět půjde o seriál složený ze šesti samostatných závodů, které budou v následujících termínech:

1. dne 11.1.2009
2. dne 1.2.2009
3. dne 15.2.2009
4. dne 1.3.2009
5. dne 8.3.2009
6. dne 22.3.2009

K měření je využito měřící zařízení Robitronic s optickými čipy, které budou závodníkům zdarma zapůjčeny při každé jízdě. Z tohoto důvodu je potřeba modely vybavit zásuvkou pro připojení čipů a suchým zipem na předním skle karoserie modelu.  Propustnost trati umožňuje současnou pohodovou jízdu 8 modelů, ale v případě potřeby lze tuto zvýšit maximálně na deset modelů.

Seriál je pořádán RC klubem FM, který byl založen v letošním roce jako první oficiální RC klub ve Frýdku – Místku. Pokud jde o nejduležitější informaci z organizace, tak ze 6 platných závodů v poháru se bude každému závodníkovi při  finálním součtu škrtat jeden nejhorší výsledek, který v daném poháru dosáhl. Startovné činí 200 Kč. Přihláška do závodu je elektronická na adrese: http://rccarsteam.nolimit.cz/

První závod seriálu proběhl přesně dle rozpisu, v neděli dne 11.1.2009. Již od jedenácté hodiny se začali závodníci scházet do Stolárny a stavět dráhu.  Jak jsem již zmínil všíchni závodníci se tak mohou podílet na stavbě dráhy a ovlivnit její finální tvar. Vzhledem k tomu, že Kyosho dráha je složena z dílů, tak každý závod  se jede na dráze jiného tvaru. Velkým přínosem bylo rozšíření dráhy o velké zatáčky a šikané.  Většina  závodníků byla tímto vylepšením příjemně překvapena. Po výstavbě dráhy následoval volný trening, kdy závodníci dolaďovali své modely a přizpůsobovali je tvaru dráhy. Velmi důležité bylo zvolit správný převodový poměr, aby model dobře akceleroval, ale na druhé straně byl i dostatečně rychlý. Snad ještě důležitějším bylo správně zvolit směs pneumatik. V místnosti se totiž topí pomocí velkého krbu, takže teplota kolísá a závěrem závodu značně stoupla. Měkká směs sice znamenala dobrou přilnavost, avšak po chvíli se gumy přehřály. Zkrátka byla to alchimie, ale většina závodníků to zvládla na výbornou.

Noví závodníci, na poslední chvíli, instalovali do svých modelů zásuvky na připojení optických čipů a zkoušeli jejích funčnost. Jiní se mezitím registrovali u organizátora, který vzhledem k vužití elektronické přihlášky měl mnohem méně práce. Našli se i  tací, kteří se elektronicky nepřihlásili, ale zvýšené startovné jim tentokrát nebylo učtováno. Účast na tomto prvním závodě byla rekordní, dostavilo se 28 závodníků, několik mechaniků a mnoho diváků. Právě jejich účast svědčí o zájmu laické veřejnosti o tento sport. Na dotazy diváků nestačili někteří závodnici ani odpovídat. Doufejme, že se někteří dostaví k přištímu závodu nebo na volné ježdění.

Po vyzkoušení funčnosti startovního zařízení byli závodnici rozděleni do 4 kvalifikačních skupin, ve kterých absolvovali 2 kvalifikační rozjížďky. Na podkladě dosažených výsledků pak byly vytvořeny 4 finálové skupiny. Dovolil bych si upozornit na skutečnost, že ve finale nerozhodovalo pořadí ve třech jízdách, ale počet dosažených kol, čtvrtá jízda s nejmenším počtem kol se škrtala, jelo se bez rozdílu čísla finálové skupiny. Z toho vyplývá, že například i závodník ze třetí skupiny mohl “teoreticky“ vyhrát závod. I když toto bylo nepravděpodobné, stalo se, že několik závodníků skončilo v celkovém pořadí  tak, že se přesunuli do vyšší skupiny. Nutno však zmínit, že startovní finálový sort odpovídal výkonnosti závodníků a mezi první skupinou a ostatními byl znát výkonnostní rozdíl, který byl způsoben mistrovským ovládáním modelů.

Závodníci nastoupili k závodu s velkým elánem, během závodu nabíjeli akumulátory, aby jejich modely byly co nejrychlejší. Vzhledem k tomu, že šlo o modely MiniZ standard bez úprav, bylo velmi důležité je mít dobře nabité. Přátelské ježdění se změnilo ve skutečný závod, kdy nikdo nikomu nic nedaroval. K závodu se dostavili mimo “skalní jezdce” I mnoho výborných závodníků z jiných kategorií, kteří tuto kategorii berou jako doplňkovou. Vzhledem k tomuto byl závod překvapením pro mnohé jezdce a to ať již milým, či nemilým. Velkou lahůdkou byly souboje závodníků z rodu Rajdusových a Richarda Školy či Jakuba Žůrka.

Po nelitostném, ale férovém boji bylo konečné pořadí následující:

1. Rajdus Michal

2. Žůrek Jakub

3. Škola Richard

Pokud jde o výsledky, tak první závodníci dosahli skutečně velmi dobrých výsledků a byl vytvořen nový record tratě v počtu najetých kol. Dosažených 36 kol za 5 minut jízdy na této tvarově složité a prodloužené dráze je skutečně uctýhodných.       Zda se v následujících závodech podaří tento výsledek někomu zopakovat uvidíme již 1.2.2009, kdy proběhne další závod seriálu Kyosho MiniZ Racer Stolárna 2009.

Závěrem bych chtěl poděkovat všem, kteří se podíleli na organizaci a přípravě závodu. Nelze nezmínit “duchovního otce” myšlenky Stolárny, organizátora a hlavního sponzora tohoto projektu Jirku Veverku, bez kterého by se tento serial určitě nekonal.

                Další informace naleznete na stránkách Stolárny a informačním portálu  RC CARS TEAM.

                                                                                                                               Láďa Vašnovský

 
RC CARS TEAM , nezávislý informační portál, www.rccarsteam.nolimit.cz, email: vasnovskyv@seznam.cz, tel.: 607831275