RC CARS TEAM

Nezávislý informační portál věnovaný RC modelům aut a modelářské tématice.

Modely 1:28 EP Onroad

Péče o baterie u modelu MiniZ od Kyosho se vyplatí.

      Myslím, že představovat Vám modely MiniZ Racer od společnosti Kyosho je nošením dříví do lesa. V posledních létech si tyto modely získaly srdce mnohých modelářů a teší se velké oblibě ve všech věkových kategoriích. Pro svou jednoduchost, nenáročnost, ale hlavně cenovou dostupnost se značně rozšířily. Modely se dodávají jako RTR sety, tedy po dodání pohonných baterií a baterií do vysílače můžeme „hned jezdit“.

         Samozřejmě mám tím „hned jezdit“ na mysli volné ježdění na dráze, nikoliv závodní klání se vším všudy. K tomuto musíme svůj model připravit. Pokud pominu výměnu některých plastových dílů za kovové, tak pro kategorii MiniZ Standard se toho moc dalšího vyměnit nedá. Tato kategorie neumožňuje žádný zásah do elektroniky a výměnu motoru. Vzhledem k tomuto jsou výkony všech modelů zhruba stejné a jedinou možností dostat z modelu maximum ovlivňuji pohonné akumulátory.
 
         Některé seriály mají díky sponzorům pohonné akumulátory předepsány a to jak značku, tak typ a kapacitu. Ale následující rady platí obecně. Nebudeme se zabývat funkci akumulátoru do hloubky, ale pouze tím, jak je udržovat a jakým způsobem z nich dostat sice maximum, ale aby to nebylo na úkor jejich životnosti. V tomto článku se budeme zabývat akumulátory velikosti AAA o kapacitě 1000mAh.
 
         Je to již rok co jsme se rozhodli jezdit s modely MiniZ. I když společnost Kyosho vyrábí několik typů, naše volba byla MiniZ Racer MR 02. Tyto modely se vyrábí  ve třech verzích a to podle umístění motoru a celkové délce podvozku. Modely MRO2 - RM mají motor za zadní nápravou. Modely MR02 - MR pak mají motor před zadní nápravou a jeví se jako nejvhodnější pro závody. Dále to pak jsou modely MR02 - LM, s prodlouženým rozvorem. Akumulátory u všech těchto typů jsou uloženy mezi nápravami ve směru jízdy a to v jedné rovině, což má velkou výhodu v tom, že těžiště je dost nízko.
 
         Pohonné akumulátory AAA v počtu 4 kusů jsou přidržovány v podvozku pomocí pružících plíšků a lze je snadno vyjmout. Akumulátory jsou pak shora připevněny pružnými plastovými držáky. Tyto lze vyměnit za kovové, které lépe odvádějí teplo z akumulátorů, ale za cenu vyšší hmotnosti.
 
         Z počátku jsme se akumulátorům nijak nevěnovali. Vždy jsme je nabili pomoci klasických nabíječů, kdy akumulátory byly při nabíjení seřazeny do série. Nevěnovali jsme rovněž pozornost nějakému vybíjení. I když jsme používali modernější typ Ni-MH u kterých je paměťový efekt značně menší, přece jen postupně docházelo ke zmenšení kapacity a modely jezdily pomaleji. Vzhledem k tomu, že jsme neměli větší počet sad akumulátorů, tak jsme je museli dobíjet rychleji a to větším proudem, než je doporučeno. Toto vše mělo neblahý vliv na jejich životnost a potažmo na rychlost modelu. Nejprve nám to nevadilo neboť jsme měli plné ruce práce udržet modely na dráze. Ale jak postupně jsme se začali zdokonalovat v ovládání modelů, tak bylo potřeba co raz více jezdit rychleji.
 
         Z tohoto důvodu jsme se začali dívat kolem sebe a sledovat ostatní modeláře na závodech. Nejprve jsme nechápali proč jim stejný model jezdí rychleji, když téměř veškeré díly byly totožné a stejné byly i akumulátory. A právě zde byl, jak se říká,  „zakopaný pes“.
 
         Nejprve jsme zakoupili nové akumulátory avšak i ty po nějaké době taky přestaly dávat modelu to co jsme očekávali a modely zpomalily. Na vině byl nabíječ, která nabíjela články v sérii , nikoliv každý zvlášť a proto se jednotlivé akumulátory nenabily na maximum. Z tohoto důvodu jsme si pořídili nabíječe, které nabíjí jednotlivé akumulátory samostatně a navíc je umí také vybít, čímž se odstraní paměťový efekt.
 
         Volba vhodného nabíječe nebyla vůbec snadná. Sice náš trh je v dnešní době zaplaven množstvích různých typů v různých cenových relacích, ale vybrat ten pravý dalo hodně práce. Pročítali jsme doporučení výrobců, recenze modelářům, zjišťovali ceny a nakonec jsme vybrali nabíječ Voltcraft a model  IPC-1L.
 
         Tento model splňuje veškeré požadavky, které jsme od nabíječe požadovali a navíc nás příjemně překvapil svou cenou. Z tohoto důvodu jsem si zakoupil hned 2 kusy. Nabíječ je určen pro nabíjení jak článků AAA, tak i AA, které používáme do vysílače. Tělo nabíječe je zhotoveno z černého, houževnatého plastu, se 4 držáky pro akumulátory a 7 tlačítky pro ovládání. Mezi dvěma řady tlačítek nás zaujme přehledný displej. Horní tlačítka slouží k přepínání mezi jednotlivými nabíjecími kanály. Ve spodní řadě jsou pak další tři funkční tlačítka, kdy levým nastavujeme velikost nabíjecího a vybíjecího proudu v rozsahu 0 - 700mA. Prostředním tlačítkem pak přepínáme displej, který nám postupně zobrazí napětí článku, velikost nabíjecího či vybíjecího proudu, čas nabíjení či vybíjení a hlavně kapacitu každého článku samostatně článku.
 
         Jak jsme již zpočátku zmínil, tak nabíječ kromě nabíjení umí taky vybíjet. Ale to ještě není vše. Důležitá funkce je test, kdy dojde k dobití článku, jeho následnému vybití a opětovnému nabití. Na displeji pak zjistíme informace o každém článku. Snad nejdůležitější funkcí je oživení. Pomoci tohoto programu dojde k vymazání paměťového efektu a k „rozhýbání“ starších akumulátorů. Vzhledem k tomu, že každý kanál je samostatný, můžeme jeden článek nabíjet, druhý třeba vybíjet, u třetího provádět test a u čtvrtého provádět oživení, tzv. refresh. Na displeji, který je rozdělen pro každý kanál zvlášť, je zřetelný název funkce, která na daném kanálu probíhá.
 
         K pohonu modelu MiniZ používám 8 sad akumulátorů. Tyto mám rozděleny po 4 kusech v plastových krabičkách od kinofilmu. Akumulátory byly řazeny podle data zakoupení. Na podkladě testu pomocí nabíječe Voltcraft IPC-1L jsem akumulátory rozdělil znova a to tak, že v sadě jsou vždy 4 akumulátory stejných kapacit. Sady jsou pak označeny čísly 1 - 8, kdy s rostoucím číslem klesá kapacita článků. Akumulátorové sady s vyššími čísly používám na trénink a  s nižšími na závody. Když kapacita článku poklesne, pokusím se je opětovně oživit funkci refresh a když nepomůže ani toto, tak je vyřadím a použiji do montážní lampičky. Jakmile pořídím novou sadu, tak obdrží číslo jedna a ostatní se posunou o jednotku výše.
 
         Samozřejmě po nějaké době je opět potřeba všechny sady proměřit a případně oživit funkci refresh. Pak je dle kapacity přeskládat a vytvořit nové sady. Je zajímavé  sledovat, jak se články při skládání přesouvají mezi sadami.
 
         Vzhledem k tomu, že nabíječ zvládá i články AA, tak jsem provedl u všech sad test a následně refresh. Vzhledem k tomu, že ve vysílačích používám vysloužilé články z modelů, tak jejich kapacita již nebyla valná. Z původní kapacity 2500 mAh vykazovaly kapacitu kolem 650 mAh. Nabíječ u těchto článku pracoval s funkcí refresh asi 20 hodin, ale články se dostaly na kapacitu kolem 2250 mAh, což jsem opravdu, u 2 roky používaných článků, nečekal.
 
         Myslím, že výhoda nabíjení touto metodou je nesporná a všem ji doporučuji. Ušetříte tak za nákup nových článků neboť kondice starých bude dobrá. Jak jsem zjistil, tak článkům nejvíce vadí nabíjení zbytečně velkým proudem a dále skladování ve vybitém stavu. Nejlépe je články srovnat a částečně nabít a pak uložit v chladu, já používám ledničku, kde je mám v plastové krabici. Samozřejmě jen v případě, že je delší dobu nebudeme používat. V případě potřeby je nechám ohřát na pokojovou teplotu a následně nabiji.
 
         Toto „laické“ pojednání o údržbě článků AA a AAA bych uzavřel tím, že to, jak se o ně budete starat se Vám vrátí nejen v jejich životností, ale hlavně v tom jak rychle a dlouho bude Váš model jezdit. Samozřejmě, že někteří namítnou, že ceny jsou tak nízké, že je lépe koupit nové. To však není pravda, neboť po několikátém nabití klasickým nabíječem bude každý článek nabit jinak a sada nevydá ze sebe maximum.
 
                                                                    Láďa Vašnovský
 
RC CARS TEAM , nezávislý informační portál, www.rccarsteam.nolimit.cz, email: vasnovskyv@seznam.cz, tel.: 607831275