RC CARS TEAM

Nezávislý informační portál věnovaný RC modelům aut a modelářské tématice.

Modely 1:28 EP Onroad

Druhý závod MiniZ Racer Stolárna Cup 2009.

     Stalo se již tradicí, že nedělní odpoledne patři ježdění s modely MiniZ od Kyosho. Pravidelně každý týden se schází Rc modeláři v restauraci Stolárna ve Frýdku -Místku a věnují se ježdění se svými modely. Ne však vždy je toto ježdění mírumilovnou událostí. Pravidelně dle rozpisu probíhají zde i  závody modelů. Takový to závodní víkend proběhl právě minulou neděli 1.2.2009.

          I když venku bylo krásné a slunečné nedělní odpoledne, kdy většina sportovně založených obyvatel se proháněla po upravených sjezdovkách Beskyd, přece jen skupina RC modelářů zavítala do své oblíbené hospůdky, kde celé odpoledne bojovala o poháry ve druhém závodě a o celkové umístění seriálu MiniZ Racer Stolárna Cup 2009.
 
            Jen v krátkosti bych zmínil, že v letošním roce již probíhá druhý ročník seriálu, který je vypsán pro modely v měřítku 1:28 MiniZ standard. Jde o model takříkajíc „z krabice“ a platí heslo, že co není dovoleno, to je zakázáno. Povolené úpravy jsou uvedeny v pravidlech seriálu. Závody probíhají v příjemném prostředí restaurace Stolárna, sál je osvětlen čtyřmi halogenovými reflektory, které bezmála kaskadérským způsobem namontoval ve čtyřmetrové výšce Jirka Veverka. Závod je pořádán na gumové Kyosho dráze, která je proti standardu doplněna o 2 zatáčky s velkým poloměrem a 2 šikany. Pro prodloužení dráhy byly zapůjčeny další díly, takže dráha je asi o třetinu delší. Tvar dráhy byl opět navržen pomocí počítače, který vypracoval optimální tvar a délku. Podle tohoto návrhu ji pak organizátoři společně se závodníky postavili. Dráhu dokola lemovaly stoly se židlemi, které sloužily závodníkům jako depa. Každý stůl byl vybaven elektrickou přípojku k nabíjení a připojení lampičky.
 
            Po otevření dráhy probíhal volný trénink, kdy závodníci dolaďovali své modely a přizpůsobovali je tvaru dráhy. Velmi důležité bylo správně zvolit převodový poměr a vybrat správnou tvrdost směsi pneumatik. Pravě správná volba pneumatik nezřídka kdy rozhoduje o výsledku. Vzhledem k tomu, že v místnosti se topí krbem, tak teplota kolísá, ale časem stoupá. Proto nelze jezdit bez změny pneumatik. Současně s tréninkem probíhala registrace do závodu. Tato byla usnadněna díky využití elektronické přihlášky. Organizátoři nemusejí opisovat údaje o každém závodníkovi, tyto jsou již uloženy v počítači včetně používaných frekvencí. Pouze vyberou startovní a potvrdí start každého závodníka. Ve 13 hodin pak proběhla rozprava a nezbytné společné foceni závodníků a modelů .
           
            Systém závodu je dám v závodních pravidlech. Zahrnuje Rozdělení závodníků dle výkonnosti a počtu do kvalifikačních skupin a absolvování dvou kvalifikačních rozjížděk. Vzhledem k velkému počtu účastníků, zúčastnilo se 28 závodníků, byly vytvořeny 4 skupiny. Každému závodníku se započítal lepší výsledek a druhá , horší jízda. se škrtla. Na podkladě dosažených výsledků byl sestaven závodní sort pro finálové jízdy. Zvláštností bylo to, že finálové jízdy byly 4 a počítaly se 3 nejlepší výsledky, nejhorší se škrtal. Další změnou bylo to, že se počítal počet dosažených kol, nikoliv umístění. Toto opatření je výhodné v tom, že i závodník z nižší finálové skupiny může postoupit do vyšší. Dále tento systém motivuje závodníky k dosažení co nejlepších výsledků, tedy k najetí co nejvíce kol, nikoli jen udržet pořadí.
 
            Závod probíhal bez sebemenších zádrhelů, závodníci si navzájem nasazovali modely. Rovněž chování závodníků ke svým soupeřům bylo bez problémů. Ředitel závodu Jiří Veverka držel opratě vskutku mistrně a nepřipustil žádnou bezpředmětnou debatu. Měřící zařízení Robitronic s optickými čipy pracovalo bezchybně, závodníci si pravidelně střídali červenou a černou sadu. Ve volných chvílích závodníci, mezi jízdami, prováděli údržbu a kontrolu svých modelů aby je nezaskočil technický problém. Důležité bylo také dobíjení pohonných akumulátorů. I přes všechny tyto činnosti jim vyšel čas na vzájemnou výměnu zkušeností a debatu.
 
            Výhodou rozřazení závodníků do skupin dle výkonnosti a dosažených výsledků v minulém závodě bylo to, že slabší závodníci nebrzdili výkonnější v rychlé jízdě. Výkonnost závodníků neustále stoupá. Důkazem toho je počet najetých kol v minulém závodě a nyní. Vítěz posledního závodu najel 108 kol ve třech jízdách. Tento výkon by mu nestačil nyní ani na 12 místo. Nynější vítěz najel neuvěřitelných 122 kol. I když dráhy nebyly stejné, jejich délky byly však shodné a toto srovnání tedy je na místě. O první místo se již klasicky utkal Michal Rajdus s Jakubem Žůrkem, nelze nezmínit výkon Richarda Školy a Ondřeje Kulhánka. Potěšující je výkon i juniorů, hlavně Martiny Vašnovské a Samela Ciencialy, i když jedou ve společné kategorii s dospělými.
 
Po dlouhém a vyčerpávajícím boji byly výsledky následující:
 
1/ Jakub Žůrek
2/ Michal Rajdus
3/ Ondřej Kulhánek
 
            Kompletní výsledky najdete na informačním portálu RC CARS TEAM a na webových stránkách Stolárny.
 
            Další závod seriálu proběhne, dle rozpisu, dne 15.2.2009 v obvyklý čas na obvyklém místě, další informace najdete na webových stránkách. Seznam přihlášených pak získáte při elektronické registraci.
 
            Přesto že se seriál ještě nedostal ani do poloviny, je vidět, že obliba u závodníků a diváků je velká. Škoda, že prostory Stolárny neumožňují další rozšíření dráhy. Ale i tak je úroveň velmi vysoká a slouží jako dobrý příklad ostatním. Doufejme, že na konci sezóny bude rekapitulace seriálu stejně příznivá jako nyní.
 
 
                                                                               fotografie: Martina Vašnovská
                                                                               napsal: Láďa Vašnovský
 
RC CARS TEAM , nezávislý informační portál, www.rccarsteam.nolimit.cz, email: vasnovskyv@seznam.cz, tel.: 607831275