RC CARS TEAM

Nezávislý informační portál věnovaný RC modelům aut a modelářské tématice.

Modely 1:28 EP Onroad

Dráha pro modely v měřítku 1:28.

        V poslední době značně vzrostla obliba modelů v měřítku1:28. Zvýšený zájem o tuto kategorii je způsoben převážně finanční nenáročností a hlavně skladností modelů a příslušenství. Jezdit na závody nebo tréning s jedním kufříkem, který obsahuje dva modely včetně vysílačů a příslušenství je skutečné luxusní pohoda. Pokud jezdíte i jiné kategorie, tak víte, že mnohdy zavazadlový prostor automobilu je malý na všechny kufry a výbavu.

        S modely je situace jasná, ale jak to je s dráhou pro tyto „prťavce“? Vesměs se využívají dráhy od společnosti Kyosho, která dodává gumové skládací dráhy. Tyto lze rozdělit dle velikosti základního stavebního čtverce na dva typy. Dráha je složena ze segmentů, které mají po stranách vybrání a do sebe zapadají jako puzzle. Lemování pak je provedeno rovněž gumovým pásem, který je připevněn pomocí plastových, šroubovacích, spojek. Dráha má svůj rub a líc. Jedna strana umožňuje poskládat dráhu s větší přilnavostí a druhá s hladším povrchem. Výrobce dodává plánek s několika nabízenými tvary dráhy, ale ve skutečnosti je možno poskládat mnohem více tvarů. Nevýhodou této dráhy je černá, či tmavě šedá barva. Vzhledem k tomuto je potřeba používat na modelech kontrastní barvy z důvodu viditelnosti modelů. Rovněž je potřeba dráhy stavět na světlém místě nebo ji osvětlit silným umělým světlem.

             Rovněž jízda na Kyosho dráze má svá specifika. Dráha má velkou přilnavost a nedaruje modelu žádné zaváhání. Každá chybička se hned projeví. Výhodou jsou měkké mantinely, které neničí při nárazech karosérii modelu. Nevýhodou však je, že model se při kontaktu s nimi díky přilnavosti zastaví. Tato vlastnost dělá největší problémy modelům formulí, ale tyto patří do kategorie 1:24 a tady se s nimi nebudeme zabývat.

            Vzhledem k výše popsaným vlastnostem nejde na této dráze zúročit vyšší výkon motoru a tento často bývá spíše na obtíž. Mnohdy závodník s „autem z krabice“ je rychlejší jak jiný s tuningovým motorem X-Speed. Táto skutečnost nás vedla ke změně povrchu, aby šlo lépe využít výkon motoru.

             Volba byla vcelku jasná. Pořídili jsme koberec o rozměrech 4 x 8 m a na tomto jsme začali zkoušet různé vytýčení trati. Koberec jsme zakoupili zn. Budget, který již byl vyzkoušen Martinem Kořínkem a rovněž cena byla příznivá. Další výhodou byla možnost volby barvy, koberec se vyrábí v široké škále barev. Nezanedbatelnou výhodou pak byla síla koberce z důvodu transportu. Lehce se dá smotat na papírový válec a zasunout do plastového obalu. Vzhledem k malé hmotnosti lze snadno koberec přenášet a  jednoduše upevnit na střešní nosič automobilu.

             Barvu jsem zvolili modrou, pokud jde o odstín, tak se nachází asi v polovině barevné škály a tedy není ani bledě modrý ani tmavě modrý. Z tohoto důvodu lze na něm jezdit modely s libovolnými karoseriemi. Větší problém, jak samotná volba koberce, bylo vymyslet vytýčení trati. Podmínky volby byly jasné. Pružnost, aby nedocházelo ke zničení karoserií modelů, dále pak možnost snadného připevnění ke koberci. Výběrem z celé škály materiálů jako nejlepší a nejsnadnější na montáž se ukázaly plastové, elektrikářské lišty. Zvolili jsme rozměr 31 x 17 mm, který se jevil optimální. Pro připevnění lišt ke koberci byl zakoupen samolepící, suchý zip, který jsme nalepili na plastové lišty. Suchý zip se prodává v maloobchodní sítí pouze jako sada. Pro naše potřeby však stačila pouze polovina s plastovými očky, která velmi dobře drží na našem koberci. Lišty jsou v délkách 2000 mm a suchý zip jsme nalepili symetricky, po celé délce, na pět míst po deseti centimetrech. Lišty velmi dobře přilehnou ke koberci a udrží i silné nárazy modelů.

             Pomocí lišt lze vytvořit libovolná dráha a lišty rovněž lemují obvod celé dráhy. V obzvláště zatížených místech lze lištu ještě přilepit textilní páskou ke koberci. Doporučuji však volit světlé barvy pásky, neboť jinak lze konce lišt snadno přehlédnout. Lišty lze snadno zkrátit na požadovanou délku a tak vytvořit různé tvary dráhy.

             Výhodou kobercové dráhy je možnost lépe využít výkon motoru, dráha nemá tak velkou přilnavost jak gumová. Má i své nevýhody. Musíme ji často vysávat za použití vysávače s rotačním kartáčem. Díky tomu pak zvýšíte životnost motorů a to hlavně u modelů Mini-Z, kde se prach snadno dostane do motorů. Lépe na tom jsou modely od ALS racing, které používají motory řady 180, jež jsou zakryté a tedy nevpustí ke komutátoru prach.

            Dráhu jsme vyzkoušeli v několika měsíčním provozu a velmi se osvědčila. Následně jsme zakoupili ještě další koberec stejných rozměrů a značky a tak můžeme v případě potřeby postavit dráhu o rozměrech 8 x 8 m. Zde jsou již možnosti stavby různých tvarů mnohem větší a lze postavit i širší dráhu pro potřeby modelů v měřítku 1:24. Tato dráha se rovněž se osvědčila pro modely formulí od Kyosho.

             Do konců lišt jsme zasunuli plastové talířky o průměru 8 cm, které zaoblily ostré hrany konce lišt. Koberce se k sobě spojují z rubové strany pomocí široké lepící pásky. Spoj pak je téměř neznatelný. Modely na této kobercové dráze mohou používat jak gumové, tak i mechové pneumatiky. Mazáni lze využít, ale není nutnou podmínkou. Přilnavost je dobrá, modely jsou dobře ovladatelné a netrpí nedotáčivostí přední nápravy ani přetáčením zadní nápravy.

             Samotná stavba dráhy nezabere více jak 15 min dvěma osobám a složení sotva deset minut. Transport na jiné místo či skladování dráhy již není žádný problém.

             Časem plánujeme ostré vnitřní rohy zaoblit pomocí pružných plastových pásek, které se nalepí na lišty. Sice se zúží průjezdný profil dráhy, ale naopak se zlepší boční vedení modelů při jízdě u mantinelu.

             Skladování kobercové dráhy je snadné, koberce jsou jednotlivě navinuty na papírových válcích o průměru 10cm. Důležité je koberec natáčet na válec rubovou stranou. Po rozvinutí pak koberec pěkně lehne a nedělá hrby. Samotnému natáčení na válec je potřeba věnovat pozornost, koberec musí být natočen rovně a volně, jinak se vytáhne a už nikdy nebude rovný. Samotné skladování pak provádíme v garáži na závěsných hacích. Předtím však koberec vložíme do igelitového rukávu, čimž jej ochráníme proti nečistotám. Lišty pak jsou vloženy do papírové krabice ve tvaru hranolu o rozměrech 200 x 30 x 20 cm.

             Pokud bych měl srovnat obě dráhy, tak každá má své plusy i mínusy. Pořizovací cena kobercová dráhy je asi 3 tisíce korun, což je pětina dráhy Kyosho. Jízda na každé dráze si žádá své a proto myslím, že je dobré obě dráhy kombinovat. Závodníci si vyzkouší jízdu na zcela rozdílných površích a zdokonalí se tak v řízení svého modelu.

 

                                                                                                                       Láďa Vašnovský

 

 

 
RC CARS TEAM , nezávislý informační portál, www.rccarsteam.nolimit.cz, email: vasnovskyv@seznam.cz, tel.: 607831275