RC CARS TEAM

Nezávislý informační portál věnovaný RC modelům aut a modelářské tématice.

Modely 1:28 EP Onroad

Antistres zvaný Kyosho MiniZ.

            Pro Ty co ještě o něm neslyšeli, tak MiniZ, od společnosti Kyosho, je miniaturní model v měřítku 1:28, který je poháněn elektromotorem a Mini-Z Racer Stolárna Cup 2008 je seriál závodů pro modely v měřítku 1:28, které pořádá skupina dobrých lidí. Místo konání je restaurace Stolárna ve Frýdku-Místku. Jedná se o seriál 6 volných závodů pro nadšence vlastnící modely Kyosho - Mini-Z.

     Pravidla seriálu byla vytvořena v souladu s hlavní myšlenkou kolegy Jirky Veverky, který jako pohodový a dobrosrdečný člověk, bere tuto činnost jako zábavu. Hlavním cílem je relaxace, pohodové poježdění a setkáni se super lidmi.

      V souladu s tímto bylo rozhodnuto, že seriál je vypsán pro klasické modely Kyosho MiniZ u kterých nejsou povoleny zásahy do elektroniky. Původně šlo jen o toto vyplnit zimní sezónu. Chtěli jsme si v poklidu zajezdit a udržet kondici na letní sezonu. Pojali jsme to jako trening na offroad, kterému se převážně věnujeme. Dříve jsme jezdili modely v měřítku 1:10, kde vznikl problém v tom, že na závody, které byly organizovány společně s modely 1:18 chodilo velké množství lidí a takový závod se neúměrně vlekl. Nebylo vyjímkou, že jsme začínali kolem sedmé hodiny ranní a končili kolem deváté večerní. Při takových to závodech člověk jen čeká a moc si nezajezdí, zvláště ještě pokud pokulhává organizace závodu. Při takovém to nervovém vypětí pak stačí málo a vznikají mezi závodníky různé excesy. Nás chodí na závody MiniZ tak kolem 20 závodníků, což je optimum a jsme schopni závody absolvovat asi za 3 hodiny i s vyhlášením vítězů a předáním cen, což nikoho zbytečně časově nezatěžuje.

      Avšak ježdění se nám tak zalíbilo, že jsme uspořádali tento seriál. Jako místo konání byla vybrána hospoda Stolárna, která má dostatečně velký sál a stylové zařízení. Díky pochopení majitele jsme dostali vyhrazené k ježdění nedělní odpoledne. K ježdění se scházíme pravidelně každý týden a dvakrát do měsíce probíhají závody. Je potěšitelné, že mezi jezdci jsou převážně mladší účastníci. Ne všichni však závodí, mnoho si chodí jen zajezdit. Samotný závod je jen jednou z možností jak si zvýšit hladinu adrenalinu v krvi. Ale jak říkám, hlavním přínosem je relaxace a strávení příjemného odpoledne v okruhu dobrých lidí. Vzhledem k příjemnému prostředí se některým podařilo vzít s sebou i „své drahé polovičky“. Některým se to zalíbilo a občas se zastaví, jiné si společně ponadávali na ten „blbý koníček“, který jim bere manžela, děti a peníze z rozpočtu a více se již neukázaly. Ale i to patří k životu.....

      Mini-Z Racer Stolárna Cup 2008 se nám překulil do své druhé poloviny a zbývá nám už vlastně jen poslední závod. Je sice ještě brzy na konečné bilancování, ale lze konstatovat, že si získal velkou oblibu a vlastně byl první vlaštovkou v této kategorii v Moravskoslezském kraji svým rozsahem. Díky této aktivitě se MiniZ a potažmo modely v měřítku 1:28 začaly rozšiřovat masově. Samozřejmě, že nesmíme zapomenout na kolegy ze Vsetína a Zubří, kteří se těmto modelům taky věnují. V samostatné Ostravě, v současné době, vznikly dokonce 3 dráhy a to dvě gumové Kyosho a jedná kobercová. Díky těmto možnostem je možno zajezdit na různých místech a površích. Modeláři si mohou vybrat tu která jim v určitém okamžiku vyhovuje nejlépe. Navíc se jezdí v různých dnech, takže lze stíhat ježdění na všech. Jsou mezi námi i takoví, kteří je objíždějí všechny.

      Ježdění těmito malými závoďáky je však dosti náročné na postřeh a po takovém 2 – 3 hodinovém ježdění je člověk značně unaven. Ale na druhé straně je tento trening velkým přínosem pro jiné kategorie. Zvláště gumová dráha Kyosho nikomu nic nedaruje a každá chyba se hned projeví. Jak jsme se přesvědčili, tak na jízdu nemá velký vliv tuning a vůbec ne výkon modelu. Naopak velký výkon může být na škodu neboť, jak je všeobecně známo, plynulá jízda je většinou rychlejší než když taháme za plyn o „106“.

      Vzhledem k výše uvedenému lze konstatovat, že obliba těchto modelů je značná a vlastní je snad většina modelářů v kraji. Je jasné, že počáteční bum již přešel a někteří, zůstali, jiní odešli. Mnoho jezdců si ježdění s MiniZ vyzkoušelo a zjistilo, že si tyto modely vyžadují skutečnou zručnost a postřeh. Odolnější zůstali jiní se vrátili k původním kategoriím, kde jim to „jezdilo“ lépe. Ale většina nadšenců to nevzdala a jezdí dále.

      Jak se bude vyvíjet situace přes léto, kdy odstartuje „offroadová sezóna“, je zatím ve hvězdách. Mám za to, že asi žádný seriál se nepojede, ale budou probíhat maratóny a pravidelná ježdění. Snad bude i příležitost uspořádat nějaký ten volný závod.

      Avšak plány na příští, zimní sezónu jsou velké. Samozřejmě bude probíhat MiniZ Racer Stolárna Cup a máme v plánu zorganizovat seriál  OPEN 28, který bude sice samostatný, ale bude probíhat za stejných podmínek jako seriál Luďka Aschenbrennera ve Frýdlantu. Tento seriál by měl mít asi 10 – 12 závodů a bude pořádám na divácky atraktivních místech. Jedná se i s dalšími organizátory, že by tento seriál získal statut krajského závodu. Podmínkou je samozřejmě měřící zařízení, které se musí zakoupit. Půjde samozřejmě o osvědčený Robitronic, který se používá na více místech.

      Závěrem lze tedy konstatovat, že základní úkol MiniZ jako „antistresové opatření“ již model splnil a je zřejmé, že asi vydrží a stane se zněj plnohodnotný závoďák. Držme se mota, které složil Míla Kotraba a zní: "Jsme stále v pohodě, protože jezdíme pro radost a potěšení!" a tomuto mottu podřiďte veškeré vaše úsilí."

                                                                                                                    Láďa Vašnovský

 

 
RC CARS TEAM , nezávislý informační portál, www.rccarsteam.nolimit.cz, email: vasnovskyv@seznam.cz, tel.: 607831275